دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 360857

دلایل مختلفی می توانند باعث ظاهر شدن راش آلت تناسلی مردانه شوند و درمان آن نیز وابسته به علت است.

علت‌ راش‌های پوستی آلت تناسلی مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، ممکن است روی بازوها یا پاها یا حتی صورت خود راش داشته باشید اما تا به حال روی آلت تناسلی شما این نوع راش ظاهر شده است؟ دلایل مختلفی می توانند باعث ظاهر شدن راش آلت تناسلی شوند.

راش می تواند به صورت لکه های قرمز، بنفش یا تیره در نوک آلت تناسلی یا روی بدنه ظاهر شود یا حتی ممکن است به شکل برجستگی های ریز یا جوش های پف کرده دیده شود؛ ممکن است خارش هم داشته باشد.

بالانیت

بالانیت التهاب سر آلت تناسلی است که به آن گلانس آلت تناسلی نیز می گویند و می تواند پوست ختنه گاه را نیز درگیر کند. این التهاب در مردان ختنه نشده شایع تر است. اگر ختنه نشده اید، تمیز نگه داشتن پوست زیر آن ممکن است دشوار باشد. باکتری‌ها، عرق و سلول‌های مرده پوست می‌توانند جمع شوند و پوستی که سر آلت تناسلی را پوشانده است، متورم کنند که می تواند منجر به خارش، بثورات پوستی و ترشحات زیر پوست ختنه گاه شود. پوست آنجا ممکن است قرمز، بنفش، خاکستری یا سفید به نظر برسد و این منطقه همچنین می تواند آسیب ببیند.

اگر دیابت دارید شانس بیشتری برای ابتلا به بالانیت دارید. این به این دلیل است که قند موجود در ادرار شما در زیر پوست ختنه گاه جمع می شود و باکتری ها شروع به تولید مثل می کنند.

درماتیت تماسی

این بثورات خارش دار زمانی اتفاق می افتد که یک ماده خارجی پوست شما را تحریک کند. راش ممکن است در پوست روشن‌تر قرمز و در پوست‌های تیره‌تر قهوه‌ای، بنفش یا خاکستری به نظر برسد. مقصرهای رایج، مواد شیمیایی موجود در صابون، ادکلن، مواد شوینده یا حتی اسپرم کش هستند.

شیوع معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از تماس اتفاق می افتد. این بیماری مسری نیست، اما می تواند تا یک ماه باقی بماند. اگر جوش دارید، به محصولات جدیدی که ممکن است اخیرا استفاده کرده باشید، فکر کنید. استفاده از آنها را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

راش دارویی

برخی داروها می توانند باعث ایجاد راش شوند. ممکن است آلرژی داشته باشید یا ممکن است یکی از عوارض جانبی دارو باشد.

داروهای ضد التهابی، آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی مانند تایلنول می توانند راش دارویی ایجاد کنند که بر اندام تناسلی تأثیر می گذارند و می توانند باعث ایجاد راش های متورم، قرمز یا ارغوانی با مرکز خاکستری شوند. آنها همچنین می توانند تاول ها و نواحی تیره ای ایجاد کنند که پس از برطرف شدن التهاب ظاهر می شوند.

نوع واکنش شما، اینکه چقدر زود ظاهر می شود و شدت آن به نوع دارو و مدت زمان مصرف شما بستگی دارد.

پسوریازیس تناسلی

این بثورات مانند لکه های براق، قرمز، ارغوانی یا تیره در نوک آلت تناسلی شما یا روی تنه به نظر می رسد. از آنجا که این ناحیه ای است که اغلب آن را پوشانده اید، بثورات مرطوب می مانند. با این حال مانند پسوریازیس در سایر قسمت های بدن شما پوسته های ضخیم ایجاد نمی کند.

چه آلت تناسلی شما ختنه شده باشد یا نه ممکن است به پسوریازیس تناسلی دچار شوید.

بیماری های مقاربتی (STD)

اگر با فردی که عفونت یا بیماری در ناحیه تناسلی او دارد رابطه جنسی دارید، می توانید به آن مبتلا شوید. بیماری های مقاربتی رایجی که ممکن است باعث ایجاد بثورات در آلت تناسلی شما شوند عبارتند از:

  • گال: این نوع بیماری کنه‌های ریز زیر پوست شما حفر می‌کنند و تخم‌گذاری می‌کنند و باعث ایجاد بثورات آکنه‌مانند می شوند که خارش شدید دارد. لکه ها می توانند در پوست روشن تر قرمز به نظر برسند. اگر پوست تیره تری داشته باشید ممکن است آنها را نبینید، اما می توانید آنها را احساس کنید. شما با تماس پوستی برای مدت طولانی با فردی که آن را دارد دچار گال می شوید. به همین دلیل است که یک راه معمول برای دریافت آن از طریق رابطه جنسی است.خارش گال می تواند در شب بدتر شود و خاراندن ناحیه می تواند منجر به زخم شود که می تواند عفونی شود.
  • سیفلیس: این یک نوع بیماری STD است. باعث ایجاد ضایعات خاکستری برآمده یا کم رنگ در ناحیه تناسلی می شود. اگر آلت تناسلی شما در حین رابطه جنسی با زخم سیفلیس (به نام شانکر) تماس مستقیم داشته باشد، می توانید به این بیماری مبتلا شوید. شانکرها همراه با سیفلیس اولیه هستند و معمولاً خارش یا درد ایجاد نمی کنند، بنابراین ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید. با این حال، سیفلیس می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
  • تبخال تناسلی: ممکن است باعث خارش، درد و زخم در ناحیه تناسلی شما شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است هیچ علامت یا نشانه واضحی نداشته باشید. حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده ای نداشته باشید، می توانید همچنان آن را منتقل کنید. هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد اما داروها می توانند به کاهش علائم و خطر سرایت عفونت به دیگران کمک کنند.
  • زگیل تناسلی: زائده های کوچکی روی پوست شما هستند که ممکن است رنگ پریده یا به رنگ پوست باشند. آنها معمولاً درد زیادی ندارند اما ممکن است باعث خارش یا ناراحتی خفیف شوند. شما از طریق تماس جنسی با فردی مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است به آن مبتلا می شوید. هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، اما گاهی اوقات خود به خود از بین می روند. همچنین پزشک می تواند درمان های خاصی را تجویز کند.

عفونت قارچی

بثورات قرمز دردناک در قسمت زیرین آلت تناسلی یا سر آلت تناسلی شما می تواند نشانه عفونت قارچی باشد. مخمر یک قارچ رایج است، اما زمانی که بیش از حد رشد کند، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.برخی از شرایط می توانند باعث تشدید آن شوند، مانند محیط مرطوب یا اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.

برخی از آنتی بیوتیک هانیز می توانند باکتری هایی را که به طور معمول رشد مخمر را کنترل می کنند، از بین ببرند و منجر به عفونت قارچی شوند.

لیکن پلان

لیکن پلان بثوراتی است که می تواند یک ناحیه از بدن شما را در یک زمان یا چندین ناحیه از جمله آلت تناسلی شما را درگیر کند. لیکن پلان آلت تناسلی ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • نواحی حلقه ای شکل ارغوانی یا کم رنگ
  • برآمدگی های صاف و براق

ممکن است خارش نداشته باشد اما بثورات گاهی اوقات به زخم هایی تبدیل می شوند که دردناک هستند.

شما نمی توانید لیکن پلان را منتقل کنید یا آن را از شخص دیگری بگیرید. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود اما معمولاً در عرض یک سال یا بیشتر خود به خود از بین می رود.

اگزما

با اینکه شایع نیست، اما ممکن است در ناحیه تناسلی خود به اگزما مبتلا شوید و می تواند علائم زیر را در هر نقطه از آلت تناسلی شما ایجاد کند:

  • پوست خشک و خارش دار
  • بثورات رنگی
  • نواحی برآمده، چرمی یا پوسته دار
  • تورم

تصور می شود ترکیبی از ژنتیک، استرس و قرار گرفتن در معرض محرک ها یا آلرژن ها باعث اگزما می شود. افراد زیر شانس بیشتری برای ابتلا به این مشکل پوستی دارند:

  • سابقه اگزما دارند یا بستگان آنها اگزما دارند
  • آلرژی های تنفسی مانند تب یونجه دارند
  • آسم دارند

شما نمی توانید اگزما را به شریک جنسی منتقل کنید. اگر بیش از حد پوست را بخارانید یا بخراشید، ممکن است آسیب یا عفونتی ایجاد کنید که دردناک است.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟

حتی اگر فکر نمی کنید که این یک وضعیت جدی است، بثورات روی آلت تناسلی شما می تواند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. در صورت داشتن علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات دردناک هستند.
  • در سایر قسمت های بدن شما نیز وجود دارند، به طور ناگهانی ظاهر می شوند یا به سرعت در حال گسترش هستند. (اینها علائم یک واکنش آلرژیک هستند.)
  • بثورات مانند تاول است یا در حال تبدیل شدن به زخم است.
  • آلت تناسلی شما گرم یا متورم می شود، یا بثورات پوسته پوسته می شوند.
  • از بثورات مایع سبز یا زرد ترشح می شود.
  • یک رگه قرمز روی آلت تناسلی شما ظاهر می شود.

در صورت بروز جوش در آلت تناسلی و تب به اورژانس مراجعه کنید که می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک یا عفونت شدید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha